..pEmInAt la PlaK...

Wednesday, April 6, 2011

Biasa....

Assalamualaikum....




hari ni aku de citer cket..kali ni bukanla citer yg benar sebab citer ni aku ambik dari lecturer aku...
ok citer die cmni....


satu masa dahulu lahir seorang pemuda bernama mat biasa yg lahir pada tahun 1955 dari keluarga biasa di tempat yg biasa...mat biasa membesar dlm keadaan biasa dan menjalani kehidupan yg biasa...dia bersekolah rendah di seklah yg biasa seperti biasa...
sewaktu umur mat biasa mencecah 15 tahun, dia dikatakan meniggal dunia...di nisannya tertulis "Mat Biasa lahir pada 1955 meniggal pada 1970...


mat biasa terus menjalani kehidupan seperti biasa di sekolah yg biasa...dia menamatkan sekolah dengan keputusan yg biasa, bekerja sebagai buruh yg biasa dan akhirnya berkahwin dengan org biasa...Mat biasa akhirnya dikebumikan pada 2006..di batu nisan tertulis "mat biasa lahir pada 1955, meninggal pada 1970 dan dikebumikan pada tahun 2006...


ok..korg mesti pelik dengan citer aku...tapi citer ni agak berbeza sikit dengan ape yg lecturer aku bagi...aku igt cket2 je n nk share ngan korg...sebenarnye ade pengajaran dari citer ni..
ape yg kite perlukan dalam hidup ni ialah matlamat...kalau xde matlamat, maka kita akan dianggap mati...sebab tu Mat Biasa dikatakan mati semasa umur 15 (umur matang) sebab dia menjalani kehidupan yg terlalu biasa (maksudnye xde matlamat)...sebab tu aku cakap yg kite ni perlukan matlamat untuk hidup..contohnya matlamat kite untuk mencari keredaan Allah, maka kite perlu sentiasa mendekatkan diri kepada Allah supaya kite ni terhalang dari melakukan segala larangan Allah...dapat nampak kat situ kan??
sebab tu bile nk melakukan sesuatu jangan buat semberono je (mksudnye sembarangan)...perlu tetapkan ape yg kite nak...setiap perbuatan perlu disusuli dengan usaha yg berpanjangan..setelah berusaha, barulah kite perlu berdoa dan bertawakal kpd Allah tuhan yg menentukan segalanya...



Amboi,pandai En. Yang Benar bagi motivasi ye...ni sekadar perkongsian..sebab aku pun byk lagi yg perlu diperbaiki..sebagai khalifah Allah di muka bumi ini, kite harus menyampaikan ilmu yg seluas lautan...
ok la...aku rase sampai sini je kot untuk entry kali ni..sampai jumpe lagi di lain entry...
Assalamualaikum....

No comments: