..pEmInAt la PlaK...

Friday, December 10, 2010

terbang tinggi......KUPREX 2!!!

salam.....


aku rase hepi & lega sangat.....
nk tau knape?? sbb aku da berjaya....
berjaya untuk terbang tinggi...


alamak...ter'over' la pula....
sebenarnye aku baru je selesai menjalani program
"kursus pemantapan rakan exco" atau lbih dikenali sebagai kuprex 2...  
program ni bertemakan "terbang tinggi" yg mmbawa mksud yg sgt mendalam...
walaupn ade yg xbrape puas hati dengan prestasi aku sepanjang program ni,
tapi aku tau yg aku da buat yg terbaek utk program ni...


aku nk jelaskan dulu detail utk program ni...(macam laporan plak..)


6/12/2010


hari pertama untuk kuprex 2...
program ni start kat KHAR...
dimulakan dengan slot bermain bola tampar bersama JMK
pada malamnye,slot bersama abg abu handallah..
kami dibahagikan kpd 5 kumpulan kecil... 
aku diletakkan dalam kumpulan 3 yg terdiri drpd aku(rexco blok),maria ulfah,mieza & hazrin(2k),ziema(kebajikan),aliff(akademik),elia(PDI) & khairieyl(PRO)...
kami diberi tugasan untuk mncari name kumpulan,buat kereta,moto,logo dan bendera kumpulan,,,
tugasan2 trsebut seterunya mnjadi brg amanah kami....
oh..lupe..nama kumpulan kami yg merupakan idea aku ialah S.P.A.D.E yg bermksud Super.Power.Attitude.Demand.Excellence...


7/12/2010


hari kedua..dimulakan dgn slot bersama abg abu lagi..slot ini menerangkan sekali lagi objektif program ini serta sedikit nasihat dan aktiviti..
slot seterusnya bersama kem kom kami abg mirul membuat aktiviti mulut murai dan debat....
aku rse aktiviti ni mmbntu aku utk lbih yakin bercakap di khalayak....
selepas aktiviti ini..pengurus kontrak(abg shahrir) memberi taklimat tntang perjalanan sistem kontrak yang dijalankan sepanjang program....seterusnya kami bertolak ke kem nur laman bestari....
sepanjang perjalanan selama satu jam setengah, aku hanya tidur sbb kepenatan....huhuhu
sampai di kem nur laman bestari...terus makan dan solat zohor...
seterusnya bermula aktiviti yg seakan2 explorace yg dikendalikan oleh abg wak(nama sebenar rosdi bin muji)..kami diberikan tugasan utk mncari urusetia yg diberikan petunjuk lalu diarahkan untuk mencari barang yg berupa makanan (ikan kering,lada,garam & kordial)....
lalu kami diberikan arahan seterusnya diberikan petunjuk utk menyediakan menu:
>nasi putih
>sardin
>sayur kobis
>telur dadar
>ikan masin
>air sirap
kami tidak mmpunyai brg2 yg ckup jadi kami terus mencari klu yg strusnya:
berhati-hati terhadap anasir-anasir luar yang cuba mengambil kesempatan terhadap kumpulan anda. Apa yang anda ada adalah kelebihan bagi kumpulan anda.....
setelah diberikan sedikit petujuk, kami terus menyalesaakan tugasa dgn menggabungkan dgn semua kumpulan...seterusnya menyediakan menu yg diberi...
malamnya kami membuat aktiviti terjah alam yg mmrlukan kami mangharungi liku2 yg agak mencabar minda dan fizikal kami..slah satu yg mncabar fizikal apabila kumpulan aku diarahkan berendam dalam sungai...
mmg sejuk hingga mengalir ke tulang sum2...
setelah habis aktiviti kami dibenarkan berehat di dorm....


8/12/2010


pagi kami disediakan dgn aktivti senamrobik dan seterusnya aktiviti indoor...
sebelah tgh hari kami ada slot mengenal diri dan cara2 menjadi pemimpin....
lalu pada sebelah petang, kami harus menyediakan bbq dan menguruskan program 'lightning the night'
masa 2 mmg mncabar minda kami bila mcm2mslh timbul smpi mnybbkan program trpksa ditangguh dan lewat...namun program tetap brlgsung wlupn trdpt mslh2 yg tmbul...
pagi lebih kurg pkul 2 pg,kami dikejutkan dan dipaksa berkumpul di dewan..
kami telah dimarahi dan menghadapi cabaran mental yg amat hebat...namun aku ttp cool..haha..
tapi ttp rase tercabar...


9/12/2010


kami terpaksa membatalkan rncgn utk slot kami di luar kerana hujan..
tapi kami mnggantikan dgn aktiviti indoor kpd pihak JMK....
kami menyadiakan aktiviti 'dam org' & 'king & queen of the chair'
setelah itu terdapat slot bersama jmk dan sesi refleksi..kami diserahkan kmbali brg2 yg diambil sblum program bermula...selesai makan dan solat zohor, kami menaiki bas ke khar dan trpaksa mengucapkan selamat tinggal kepada Kem Nur Laman Bestari.....





barisan urusetia program KUPREX 2
pserta2 KUPREX 2
rexco & exco blok kediaman (sorg exco xde...)


rexco bok...
komen:
program ini merupakan program yg terbaik aku join di KHAR....semoga dapat lagi menyertai program seperti ini...kini aku bisa terbang tinggi......
sampai jumpa lagi...

No comments: