..pEmInAt la PlaK...

Sunday, August 7, 2011

Penuh Barakah... (part OnE)

Assalamualaikum...



agak terlambat jugak aku nk ucap selamat menyambut bulan ramadhan yg penuh barakah...tp pedulik hapa..puasa kn sebulan.. so, selamat menjalani ibadah puasa...pose jgn xpose ye..yg boleh pose 2 jgn la ponteng plak...yg xboleh 2..phm2 la..mmg xbleh la kan..




ok...di bulan yg penuh barakah ni,aku sebenarnye nk ketengahkan beberapa isu la...
psl bulan pose jgak...yg ni fenomena biasa kite tgok bile msuk bulan Ramadhan...mybe bnde ni da agak lapuk kot..cume biasenye kite tau tp buat xtau ataupun terlupe nk ambk tau...ok..cube korg tgok sekeliling kalo yg kt umah..ade pape yg pelik?? xde kot...saje je nk tgok korg ikut x arahan aku...hehehe..
ok..xnk buang mse korg...


isu yg pertama....korg bangun sahur x??kalau bgun 2 bgos la..sbb bile bersahur kn dpt pahala...lg elok kite melambat2kan wktu bersahur...tp bkn la da lepas imsak bru sahur..da makhruh plak kn...
ok..bg yg bgon bersahur, ak nk tnye ni..lepas sahur korg buat ape??tidur??ape la..xptut btol..xpe kalo nk tido,tp jgn la lupe solat subuh..ak bkn ckp suke2..mesti ade yg xsolat subuh kn??kalo ade tu..phm2 la ape yg aku mksdkn...bkn subuh je..bahkan waktu solat yg lain jugak ye..rukun Islam ke-2 adalah solat 5 waktu manakala rukun Islam yg -3 berpuasa di bulan Ramadhan..xkn la kite puasa tp xsolat??


isu yg kedua...bile puasa je, mesti kita akan teringat dgn bazar Ramadhan kn??ok...skrg ni kalo korg g bazar la kan??bpe byk mknn yg korg beli..berapa byk duit korg habis??mesti byk kn??ak pn kdg2 terbyk jugak..(ade la dlm 3 jenis mknn aku beli..)..skrg ni ape yg aku nk ckp,,,puasa ni kn bermksud menahan diri..bkn je menahan diri dr lapar dan dahaga je..tp dr segala hal..termasuk la nafsu membeli...mmg ssh nk kawal nafsu ni..lg2 bile nmpk mknn yg NAMPAK sedap depan mata..sape bleh thn kn?(ade la yg bleh..) kdg2 bile beli mknn byk2 pn bkn kite mkn sume..tong sampah pulak yg mkn...kesian kt mknn 2... cume nasihat aku supaya bersederhana la di bulan puasa ni...kdg2 aku bersyukur jugak sbb bkn dilahirkan dlm golongan yg berada..sbb yela kn..bile kite xde duit yg byk,kite akan berjimat..beli pn skdr yg termampu..slalunye msk sendiri la...kdg2 aku terfikir sendiri..kte buke pose dgn mknn yg smpi xterhabis..last2 terbuang je...ape agknye saudara2 kite yg dkt Palestine xpn kt negara kite yg hidup susah mkn untuk berbuka puasa? sedih dan pilu hati ini...(ayat xbleh blah..)..so,pikir la ye...


ok la...kite stop dulu kt sini..sbb aku pn nk kene sediakan mknn buke pose..(nasib bdn xdpt pose kt kmpung..kalo kt kmpung kompem mak aku yg msk..aku tggl mkn je..keh3)..so..selamat menjalani ibadah puasa dgn penuh keimanan...selamat berbuka juga...

p/s: hari ni aku ngan akak aku buat mihun sup..mcm sedap je...hehehe..

No comments: