..pEmInAt la PlaK...

Friday, August 5, 2011

pengalaman bekerja..

Assalamualaikum...


nmpknye hajat nk update blog ni tercapai jue..
almaklumlah..sepanjang cuti ni aku agak sibuk jugak...
bukan ape..xkan la kite nak biar cuti berlalu begitu saja kan??
mesti ada pengisian..sepanjang cuti 4 bulan yg diberi...dr bulan 6 sampai la minggu lepas, aku habiskan dengan bekerja...kerja ape?? yang ni la aku nak ceritakan kan...


lepas sebulan aku ke hulu ke hilir mencari kerja, akhirnya dapat jugak aku kerja kat satu kilang perabot kat pasir gudang, johor..itu pun dengan bantuan seorang kenalan abang aku...
so, mule la aku kerja kat situ..kilang tu merupakan kilang perabot..sepanjang aku kerja kat situ,kilang tu aku tengok menghasilkan meja..aku ditempatkan kat bahagian 'packing'..kerja aku masukkan meja dalam kotak...tapi bukan la satu meja..aku cuma masukkan bahagian atas meja....bahagian kaki dan lain2 org lain la yg masukkan..sehari 2 boleh dianggarkan dalam 2000 meja la aku masukkan...tapi bukan la semua meja sama..ade yg kecik, ade yg besar..
mase mula2 kerja 2, mmg penat la..badan sakit,kaki pn sakit..tp bile da lme kerja mmg xrse ape pn..bak kate org "alah bisa tegal biasa"....mase mula2 kerja pn,aku langsung xde kwn..tp lepas seminggu, ade sorg kawan yg jd partner aku...kire dengan die je la aku slalu lepak...
gaji aku kerja kat situ RM40 sehari..cuba la kire brape aku dpt dlm sebula..agak lumayan jugak utk aku sbb aku xperlu nk gune duit 2 sgt...kalo utk org2 yg keje tetap mmg xckup kot...
mmg satu pengalaman la utk aku..mcm mane kene marah sbb buat silap,sbb lmbt..mcm2 lg..wlupn tempoh sebulan setengah 2 nmpk mcm singkat je..tp byk pengalaman aku dpt...


ade satu yg aku xberapa berkenan...sepanjang aku kerja kat situ, aku nmpk ramai budak sekolah yg bekerja..mksud aku yg umur 16-17 tahun la..kn ke sekolah lagi??mule2 aku igt mgkin sbb family diorg ni ssh atau ade masalah lain..tapi...bile aku cuba kaji selidik..rupenye sbb diorg malas nk g skola..nk salahkan diorg 100% xleh jgak..mgkin kite bleh same2 fikir ape yg menyebabkan diorg jd mcm ni..mgkin korg xambil kisah kan..tapi ape jadi kalau anak atau adik korg wt cmtu??kalau aku,mmg da kene pang kot adik aku...kalau time cuti skola mungkin xpe kot..tp ni kan waktu skola..mcm mne tu ek?tepuk dada tanya la sendiri...lagi satu yg aku xberapa suke tengok bile mereka2 ni (bdk2 skola td) 'smoking'...ntah la..juz aku xsuke je...aku rase malu bile ade sorg mamat bangla ni ckp kt aku.."kalau di bangla,org dewasa boleh marah mne bdk2 bwh umur yg hisap rokok..tp kt Malaysia,semua tu xboleh sbb xde bdk2 yg akan dengar,"..terfikir x korang? kenapa bdk bwh umur boleh hisap rokok..bkn je rokok,diorg dgn bangga ckp kt aku yg diorg pernah hisap 'ais' (sejenis dadah)...mcm mana benda ni boleh terjadi? ade ke undang2 yg mengharamkan remaja bwh umur merokok? mksd aku di luar sekolah...aku xsalahkan sesiapa atau mengaitkan isu2 dalam ni..xnk la kene 'banned' atau kene saman pulak...


kite tutup dulu cerita ni...aku pun kalau bercerita pasal remaja2 sekarang boleh jadi emosional pulak...hehehe..


p/s : ayat skema cket sebab cter pengalaman....hehehe..nk upload gmbr xdpt sbb de mslh nk transfer gmbr...sori yek..

4 comments:

mEre HuMan Like Me said...

hAHa . RM40/day ? alhamdulillah . . rezeki anak-anak . . hUHu^^

yang benar said...

anak2 kucing..hehehe

mEre HuMan Like Me said...

untung larh ~ adew ank kucing . . haha . nnti balik khar bole bLnje piza la nih . rm40/day kowt !

yang benar said...

haha..insyaAllah...